Boehm Blog over gebrandschilderd glas: Monogramcadeau voor gebrandschilderd glas

Ik werd onlangs geïnspireerd om een ​​gepersonaliseerd housewarmingcadeau voor twee vrienden te maken. Ik besloot hun initialen te gebruiken en ze vervolgens te overlappen om hun band met elkaar weer te geven. Ik heb blauw en rood glas gebruikt voor de initialen en paars voor de overlappende gebieden. Ik heb gekozen voor twee verschillende getextureerde glassoorten in helder om het ontwerp compleet te maken. Hier is hoe ik het aanpakte..

Ik heb een paar contourlettertypen geüpload en deze vervolgens in mijn software ingevoerd om het ontwerp te maken. Ik heb een paar blanco ontwerpen afgedrukt en met de hand ingekleurd zoals afgebeeld. De afmetingen zijn 7-1/2″ hoog en 9″ breed.

Toen ging ik terug naar de computer en voerde een aantal potentiële glasmonsters in. Ik koos voor een ruw gewalst glas voor het blauwe, ongeïdentificeerde oudere glas voor het paarse en rode, helder confettiglas voor de hoeken, en een licht louche helder glas voor de gebieden rond de initialen.

Hier trek ik het patroon over op een manilla-map met behulp van carbonpapier. Het patroon, de map en het carbonpapier worden met punaises op mijn poreuze werkblad gehouden. Het is gemaakt van Homasote, een geluiddempend bouwmateriaal. Getoond worden stukken van al het glas dat voor het project is gekozen.

Ik heb de rechthoekige rand uitgeknipt met een gewone schaar. Vervolgens heb ik de afzonderlijke patroondelen uitgeknipt met een glas-in-lood-patroonschaar. Zoals weergegeven laten deze een dunne strook papier tussen elk stuk achter. Hierdoor is er ruimte voor de koperfolie die later volgt.

Nu worden alle patroondelen uitgesneden en willekeurig op het glas gelegd. De exacte plaatsing bepaal ik later. Ik zorg er alleen voor dat er genoeg glas is voor de stukken.

Hier heb ik een Sharpie gebruikt om de patroondelen op het glas te traceren. Ik heb een paar stukjes blauw uitgeknipt. Ik gebruik “groziers” om een ​​bocht in een van de andere blauwe stukken af ​​te snijden.

Gebruik een met olie gevulde glassnijder met pistoolgreep om een ​​stuk paars glas te snijden.

Nadat elk stuk glas is gesneden, breng ik het naar de elektrische slijpmachine om de randen glad te strijken. Hierdoor zijn de stukken veilig te hanteren. Het zorgt er ook voor dat de koperfolie zich hecht.

Ander glas kan lastiger met de hand te snijden zijn, zoals bij het rode het geval was. De handsnijder was simpelweg niet voldoende om de kerflijnen te krijgen die ik wilde. Dus besloot ik mijn elektrische lintzaag te gebruiken, een natte zaag. Deze zaag druppelt water op het glas om het af te koelen terwijl het zaagblad zijn werk doet. Ik heb de patronen op het rode glas overgetrokken met een zilveren Sharpie. Hier breng ik lippenbalsem aan op de markeringen, zodat het water ze niet wegspoelt.

Werken met de natte zaag. Ik houd beide kanten van het glas vast en beweeg het langzamer langs de gemarkeerde lijn.

Nadat al het glas was gesneden, was het tijd om mijn werk te signeren. Ik ets mijn naam, maand en jaar in elk van mijn aangepaste stukken. Hier heb ik een stukje rood, paars en helder “getest”. Omdat de rode en paarse etsen zo zichtbaar zijn, heb ik besloten om de binnenkant van het heldere confettiglas in de rechter benedenhoek te etsen.

Hier is de achterkant van de rechter benedenhoek, geëtst met mijn naam, maand en jaar. Omdat de voorkant van het confettiglas zwaar getextureerd is, is de ets vanaf de voorkant niet te zien.

Hier zijn de “S” en “D” van het gekozen contourlettertype.

Al het glas is gesneden en mijn handtekening is voltooid. Elk stuk glas is bovenop het patroon geplaatst. Ik heb aan elke kant vier “hekken” of metalen bewakers toegevoegd. Deze zullen dienen om het stuk “vierkant” te houden terwijl ik doorga met werken.

Hier breng ik zelfklevende 7/32″ koperfolie met zwarte achterkant aan op de rand van elk stuk glas. Ik gebruik folie met zwarte achterkant vanwege het heldere glas. Nadat de zwarte patina op het soldeer is aangebracht, wordt de binnenkant van de folie zal niet zichtbaar zijn door het glas.

Elk stuk glas is nu verijdeld. De hekken staan ​​nog steeds op hun plek. Ik breng nu vloeibare “flux” aan op de koperfolie. Dit is een katalysator die ervoor zorgt dat het soldeer vrij over de folie kan stromen.

Vervolgens doe ik het “kleefsolderen”, waarbij ik een klein puntje soldeer op de kruispunten van het glas smelt. Dit dient om de stukken aan elkaar te vergrendelen.

Nu de stukken zijn “kleefgesoldeerd” en stevig vastgemaakt, heb ik het hek verwijderd en het papieren patroon (de “cartoon”) eronder vandaan geschoven. Omdat het stuk vrij is van de hekken, kan ik het verplaatsen en heb ik meer hoeken van waaruit ik de voor- en achterkant kan solderen.

Hier heb ik de voorkant gesoldeerd. Nadat dat was voltooid, gebruikte ik een neutraliserende spray om de bijtende vloeistofstroom te verwijderen.

Ik houd een stuk metalen “kanaal” vast, een dun “U”-vormig stukje zink. Ik heb een deel van dit kanaal opgemeten, in vier stukken gesneden en aan de rand vastgemaakt. Vervolgens heb ik de rand aan de bestaande soldeerlijnen gesoldeerd, zodat deze stevig vastzitten.

Omdat het frame nu op zijn plaats zit, heb ik twee haken gemaakt met koperdraad van 20 gauge. Om ronde cirkels te krijgen, wikkelde ik de draad om het uiteinde van een van mijn pennen.

Ik heb vloeibaar vloeimiddel op de haken aangebracht en ze “vertind” door een klein beetje soldeer aan de hele haak toe te voegen. Vervolgens heb ik onder de hoek een klein klodder soldeer toegevoegd. Ik hield elke haak vast met een punttang en liet de haak vervolgens met de hete soldeerbout in het soldeer zinken. Hier is een van de haken nadat de achterkant was gepatineerd.

Hier is een close-up die de texturen van het glas laat zien.

Nu het stuk aan beide zijden volledig is gesoldeerd en grondig is gereinigd, breng ik zwarte patina aan op al het soldeer en op het frame. De patina is een chemische stof die het soldeer onmiddellijk zwart maakt. Nadat het was uitgehard, heb ik het opnieuw besproeid met de neutralisator. Nadat het stuk volledig droog was, heb ik “glas-in-lood afwerkingspasta” op het hele stuk aangebracht. Dit is een lichte was die de patina beschermt en het glas een mooie glans geeft.

En hier is het voltooide geschenk, voordat de was is aangebracht. Het is tegen een witte achtergrond.

En hier is hij dan, klaar en in het zonlicht. Nu zijn de schoonheid, texturen en ware kleuren van het glas zichtbaar. Gefeliciteerd met je verhuizing, goede vrienden! Ik ben zo blij voor je!

Voor meer informatie over mijn andere projecten kunt u hier klikken om naar mijn website te gaan.

Foto-op-glas.nl
Logo
Vergelijk items
  • Totaal (0)
Vergelijken
0
Shopping cart